Sekretariat
(22) 729-81-97
Email
sprusiec@nadarzyn.pl
Rusiec
ul. Osiedlowa 72
05-830 Nadarzyn

Szkoła Dialogu - podsumowanie

W Nadarzynie nie ma już bóżnicy,
nie ma chederu, nie ma biblioteki.
Pozostał jedynie cmentarz, jeden z najstarszych
cmentarzy żydowskich w Polsce.

Józef Jeremiasz, „Księga Pamięci Pruszkowa i Nadarzyna”, 1966 r.

30 marca miało miejsce ogólnopolskie podsumowanie programu edukacyjnego Szkoła Dialogu. Nasza szkoła otrzymała zaszczyty tytuł SZKOŁY DIALOGU w dowód uznania za działania na rzecz dialogu polsko – żydowskiego.

Szkoła Dialogu to ogólnopolski program edukacyjny, którego celem jest zapoznanie uczennice i uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej z historią Żydów w Polsce oraz ich wkładem w społeczny, kulturalny i ekonomiczny rozwój naszego kraju. Podczas tego programu edukacyjnego uczestnicy poznają rolę, jaką Żydzi odgrywali w małych ojczyznach. W naszej szkole udział w tym projekcie wzięła klasa VII b. Szkoła Dialogu przygotowuje uczennice i uczniów do włączenia się w globalną społeczność z poczuciem dumy ze spuścizny, którą współtworzyły także miliony Żydów. Uczy też o współczesnej społeczności żydowskiej i wyzwaniach, jakie niesie życie w wielokulturowym społeczeństwie. Daje więc kompetencje potrzebne do sprostania wyzwaniom współczesnego świata.

Podczas warsztatów uczennice i uczniowie klasy VII b poznawali historię swojej okolicy i fakty dotyczące żydowskich mieszkańców, którzy niegdyś współtworzyli społeczny krajobraz Nadarzyna. Następnym etapem projektu było samodzielne odszukiwanie i rekonstruowanie dziedzictwa żydowskiego. Podczas czterech warsztatów uczennice i uczniowie poruszali między innymi tematy:

  • przedwojennego Nadarzyna,
  • świąt żydowskich,
  • zagłady i powojennych losów Żydów,
  • przedstawień form upamiętniania Żydów współcześnie,
  • współczesnego życia żydowskiego (życie w Izraelu, diaspora w USA i życie Żydów w Polsce),
  • tożsamości współczesnych Żydów,
  • asymilacji grup mniejszościowych.

Warto wspomnieć, że nieznajomość wspólnej historii i wyrosłe przez lata uprzedzenia stanowią najpoważniejszą przeszkodę w dialogu polsko-żydowskim. Uczennice i uczniowie klasy VII b w ramach projektu stali się ekspertami od żydowskiej historii naszej gminy.

Daniel Siemiński – nauczyciel historii